Aan de “wederopstanding” van de KVL wordt hard gewerkt: Ambachtsplaats voor CreativiTIJD start op

De provincie Noord-Brabant maakt van een plek die ooit dagelijks bruiste van activiteit weer een begrip zoals het vroeger was. De eens grootste lederfabriek van Europa gaat vorm krijgen in de Leerfabriek KVL. Het concept Ambachtsplaats voor creativiTIJD start. Oisterwijk in Beeld praat met Ben ten Hove, conceptmanager van de KVL.

Ben ten Hove
Ben ten Hove

Meer informatie over Ben ten Hove

Zijn werkwijze, ook toegepast bij Ambachtsplaats voor CreativiTIJD:

Een nieuwe wind door industriële gebouwen en stedelijke gebieden. Urban Breezz heeft een vernieuwende filosofie om deze gebouwen die soms jaren leeg staan aan te pakken. Ben ten Hove, een van de grondleggers van dit unieke concept vertelt aan meneersimmering hoe deze Urban Breezz tot stand komt.

“Urban Breezz is ontstaan uit onze voorliefde voor industrieel erfgoed en omdat er veel te veel mooie oude gebouwen leegstaan of zelfs gesloopt worden.” vertelt Ben met groot enthousiasme.

Inspirerend concept

“Wat wij ten eerste doen, is zorgen voor een inspirerend concept. 
Dat begint bij ‘oog hebben voor de potentie van het gebouw en de omgeving’.

Het authentieke, het robuuste, het verhaal achter de stenen willen we tot hun recht laten komen. 

Gebouwen die betekenis hebben gehad, waar jarenlang iedere dag activiteit was, die nu langzamerhand in het stadsbeeld op de achtergrond geraakt zijn. 
We zijn altijd op zoek naar ‘dat wat ons allen bindt’. We denken dat we er weer fantastische plekken van kunnen maken, om er te verblijven, te werken en te wonen.”

Direct in bedrijf

“We starten direct met activiteiten, met exploiteren. Het bekent zelfs vóór of tijdens het renoveren aan de slag gaan, het gebouw of gebied samen met de eerste (pionierende) gebruikers of huurders in gebruik nemen.”

Urban Breezz houdt er niet van om tijd te steken in jarenlange voorbereiding. “We starten niet aan de hand van tijdrovende masterplanstudies.

We beginnen met een duidelijk idee, dat we met lef in de markt zetten en stap voor stap waarmaken.”

Kortom: Ambachtsplaats voor CreativiTIJD start op